Rise of the Tomb Raider - Něco jako má recenze

Ano i já jsem konečně hru dohrála a chtěla bych se s Vámi podělit o několik poznatků.

Rise of the Tomb Raider (buďme k sobě upřímní) byl příběhově založen na skoro úplně stejných bodech jako jeho předchozí díl, který mu ovšem nesahá ani po kotníky. RotTR předčil veškerá má očekávání a je nad slunce jasné, že si tvůrci dali více než záležet, aby hra byla skvělá. Rozhodně šlo poznat, že tady nešlo jen o to udělat hru, na které se vydělá, ale aby za něco i stála, aby potěšila své fanoušky a to si myslím, že se povedlo.

Rozlehlá lokace

To sliboval i předchozí díl, ale více méně nás hra vedla za ručičku. V RotTR tomu je podobně, ovšem setkáváte se s chvílemi, kdy díky prozkoumávání a hledání narazíte na věci, které na mapě nenajdete, máte radost, co jste to objevili a říkáte si: tý jo! Ikdyž takových okamžiků moc není, tak na Vás tyto chvíle působí více jedinečně.
Samozřejmě se ve hře dostanete do obrovské lokace, kde Vás někdy už i unavuje běhat z jednoho konce na druhý, jak objevujete předměty a stále zkoušíte sebrat ten jeden, který chcete a po půl hodinovém snažení zjistíte, že jej ještě sebrat nemůžete, protože to je v části mapy, kterou ještě nemáte odemklou. Tak proč mi to ta mapa ukazuje sakra?! Protože ta mapa je zkrátka větší než se zdála :)


Nepřátelé

Nová hra slibovala méně přestřelek, nebo spíše: Jaký si to uděláš, takový to máš. V druhém díle máme možnost bez zbytečných šarvátek a stresujících soubojů zneškodnit nepřítele potichu, aniž by o tom někdo věděl. A baví Vás to, protože máte nespočet možností jak to udělat. Přes jedové šípy, nástražnou bombou na mrtvole, seskokem z výšky, nebo naopak z vody, ... Takže si každý může hru užít podle svého. Ovšem pokud se Vám něco nepovede, ejhle, nepřátele si dají vědět a máte po ptákách. Pokud jste ale milovníky rvaček, tak namísto tichého plížení všechny šmejdy sejmete jak je Vám libo.
Ano, zabíjet v tichosti lze ve valné většině hry. Ovšem dostáváte se i do částí, kde to jinak než přestřelkou nejde. A to mě osobně vadilo. Kdyby se Vám to ve hře stalo párkrát, ale ke konci hry se tyto situace stupňovali a když jste zneškodnili jednu skupinu, vyběhla další a další. Ke konci hry to více méně nešlo jinak, než utíkej a střílej. To si mohli tvůrci odpustit a místo toho vymyslet pořádnou hádanku.


Grafika

Jedno z nejvíce omílaných témat je grafika. K tomu člověk nemusí ani nic psát, protože se stačí podívat na screeny nebo videa a už je všem jasno, že je naprosto špičková a ti co vlastní super výkonný PC mají naprosto dokonalý herní zážitek.
Hodně se mluví o Lařiném obličeji, který je více než realistický, někdy možná trošku jeho mimika ve videích až přehnaná, ovšem nutí Vás to se na něj dívat a říkát si: WOW! To se ovšem o ostatních charakterech říce nedá. Samozřejmě díky grafice jsou obličeje, krásné, ale když si srovnáte Laru a někoho jiného, trošku Vás to pobaví, že ti chudáci vedle ní vypadají tak nedodělaně. Jak kdyby tam ta Lara mezi ně ani nepatřila :)
Když už je řeč o Laře, nemůžu si pomoct, ale v několika okamžicích, mě přišla až vlezlá a úplně mě její chování iritovalo. (POZOR MŮŽE BÝT SPOILER) Nad Jacobem ve vězení ohrnuje nos, ale když na ni Sofia namíří šípem, hned se Lara tváří jako BFF (best friend forever).

Interakce, pohyby a oznámení

Hodně jsem chtěla zmínit své postřehy, kterých jsem si při hraní všimla. Jako například při pohybu myší Lara otáčí hlavou ve směru, kam se chceme podívat. U předchozích her tomu byl tak, že Lara měla hlavu rovně a my sledovali okolí otáčením myši. Nyní už Lara sleduje okolí s námi.
Tuším, že tomu bylo u předchozího dílu, kdy jsme skákali na lanovku a doufali, že se Lara chytí? Teď můžeme skákat jak diví, ale pokud se nám neobjeví u lana SPACE, tak se Lara nechytne. To stejné platí i u sbírání předmětů. Běháte okolo bedny a mačkáte E s nadějí, že to konečně z té země vezme a ono nic. Prostě dokud si k té krabici nestoupnete jak máte, nemáte šanci sebrat obsah. Nebo mě napadá i příhoda, kdy jsem sebrala relikvii a někdy máte možnost s předmětem otáčet tak, aby se Vám objevila skrytá informace. Ovšem ten předmět musí být v určité poloze, aby se Vám ta informace objevila. A já strávila 150 let otáčením nějaké starodávné tyčky, abych objevila skrytý nápis. Bezúspěšně.
Co se týče oznámení, někdy mě dost rozčilovalo, jak mě hra upozorňuje na hrobku, která je poblíž. Nebo se mi i stalo, že z hrobky vybíhám a objeví se mi oznámení, že blízko je hrobka (v lokaci byla pouze jedna) REALLY? To stejné u exotických zvířat, nebo když jste luštili nějakou hádanku. Lara pořád dokola opakovala něco ve smyslu: teď už zbývá poslední krok. A prostě pořád dokola... ANO MY VÍME.
Co mě ještě trošku někdy štvalo bylo to, jak věci zůstávali, když jste od nich odešli. Mám na mysli například vystřelený šíp na sloup, díky kterému jsme si vytvořii lanovku. Vrátíte se tam zpátky za deset minut a lanovka nikde. Nebo si pomocí cívky a lana otevřete poklop do místnosti, která když odcházíte je otevřená, ale vrátíte se zachvíli a je to zase zavřeno. Stejný efekt to mělo když jste umřeli. Ovšem relikvie a dokumenty, které jste sebrali se neobjevili znovu zpět, ty zůstali sebrané. Proč?


Hrobky

Jako správní vykradači hrobek, jsme čekali, co před nás postaví za výzvu. V tomhle směru se musím přiznat, že nemůžu ani moc hodnotit, jelikož jsem na ně sepisovala návod ještě před tím, než jsem hru hrála. Ovšem musím přiznat, že i přesto, že jsem tu čast viděla, někdy jsem asi trochu zapoměla a trošku chvíli dumala jak a co má být. Většinou to ani nebylo moc dlouho, protože díky instiktu přeživšího se mi zvýraznili předměty, se kterýma mám pracovat.
Co můžu ale říct, že byli velmi důmyslně vymyšlené, NĚKDY to mohlo být složitější, každopádně věřím, že člověk, který hrobku viděl prvně s ní musel docela i zápasit.
A hádanky? Až na tu planetární soustavu si nevzpomínám na žádnou extra výraznou. Takže asi tak.


Plavání

Než hra vyšla, diskutovalo se, zda-li Lara bude umět plavat. Na videích bylo totiž patrné, že si Lara trošku poplave, ale nikdo nevěděl v jaké míře. Víte v jaké? Velké! Jakmile se nám do rukou dostane přístroj na dýchání pod vodou (který ještě neexistuje) máme možnost proplouvat zatopenými místy! Měla jsem velkou radost, když jsem zjistila, že máme k dispozici více než jen plavání za nosem. Navíc i právě díky plavání můžeme objevit spoustu skyrých míst O:-)

Suroviny, jazyky a novinky?

Novinkou bylo sbírání surovin. Už tomu není tak, že sbíráte jeden materiál a podle toho si potom vylepšujete své vybavení. Teď musíte sbírat houby, látky, dřevo, kůži, .... abyste si vylepšili to co potřebujete. Takže konec automatickému vylepšování, něco chceš? tak si to musíš vyrobit!
Stejnou novinkou bylo i učení cizím jazykům, ve výsledku nás to nijak ve hře neovlivnilo, ovšem pokud jste chtěli mít sesbíráno vše na 100% museli jste jazyky znát. Pokud jste hru hráli jen, abyste si zahráli, jazyky pro Vás byli více méně jen zajímavostí ve hře.
Dalším novým dodatkem ve hře byl obchůdek. V lokaci SOVIET INSTALATION můžete nalézt obchůdek, kde nakupujete za penízky, které naleznete. Nakupovat můžete zbraně nebo oblečení.
A když už jsme u toho oblečení, hrozně mile mě překvapilo kvantum outfitů, které na sobě Lara může vystřídat. Trošku jsem si vzpoměla na Anniversary, které měla tolik oblečků, že musela mít ve hře i šatnu :) Ze začátku jsem zkoušela všechny možné oblečky, ale nakonec jsem si řekla, že bude lepší když hru dohraju v tom, v čem Lara je a až budu dohrávat procenta, udělám si módní přehlídku.
Ještě bych zmínila šípy, které můžete vystřelit na stěnu a poté po nich můžete šplhat. Příjde mi to dost nedodělané. Obvykle čekám na zelený kruh okolo šípu, který značí, že na něj můžu skočit. Povětšinou skočí ovšem na nějaký vedlejší a když skáčete na jistotu, tak se Larča vymrští úplně mimo a umře.

Závěrem

Hra, jak už jsem psala na začátku, předčila veškerá má očekávání a moc mě bavila! Bohužel musím říct, že chvílemi mě i nudila, hlavně u zmíněných přestřelek, které až v takové míře podle mě k této hře nepatří. To stejné platí i o konci, kdy mě přišlo, že hra se zbytečně natahuje, jen protože se blížíme ke konci.
Stále to není TR, který to býval, ano nikdy už to nebude takové jaké to bylo, ale musím přiznat, že tento díl se tomu více než jen přiblížil. Konečně jsme si mohli po dlouhé době zahrát hru, která alespoň z části ukojila naše vykradačské touhy.
Až na menší nedostatky, oznamování a mini bugy, mě hra velmi potěšila a proto ji dávám 90%.

Hru mi trvalo dohrát celkově 21,5h (bez dodatků) a dosáhla jsem 85%.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Shadow of the Tomb Raider - Čeština

Rise of the Tomb Raider - čeština download

Rise of the Tomb Raider - celý návod